Bij het bepalen van de overgang wordt gekeken naar: rapportcijfers, dit is het cijfer van rapport 4 afgerond op 1 decimaal en eindcijfers, dit is het cijfer van rapport 4 afgerond op een geheel getal.
Voor de onderbouw zijn de kernvakken:
- Nederlands
- Wiskunde
- Engels
A-vakken
- Frans
- Geschiedenis
- Aardrijkskunde
- Biologie
- Latijn
- Duits
- Grieks
- Science
- Economie
- Scheikunde
- Natuurkunde
B-vakken
- BEVO
- LO
- O&O
DOUBLEREN (BLIJVEN ZITTEN)
Tweemaal doubleren in hetzelfde leerjaar als doubleren in twee opeenvolgende leerjaren is niet toegestaan.
Naast de regel zoals hierboven is beschreven, wordt dou-bleren niet geadviseerd omdat dit zelden leidt tot een ver-beterd perspectief voor het verloop van de schoolcarriere. Een leerling mag alleen doubleren als de eindvergadering vaststelt dat het passend is en een reëel perspectief biedt.
UITZONDERINGEN
De schoolleiding heeft, in samenspraak met de zorgcoordi-nator en de eindvergadering als klankbord, de mogelijkheid om af te wijken van de overgangsnorm.

OVERGANGSNORMEN 1STE KLAS
- De leerling is over als:
Het overgangsdossier compleet is. Dit betekent dat alle toetsen en praktische opdrachten gemaakt zijn. - Alle LVS- toetsen zijn afgenomen (3 per schooljaar voor de vakken Nederlands en rekenen)
OVERGANGSNORMEN 2DE KLAS
Een leerling is over naar het volgende leerjaar op hetzelfde niveau als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
- Het overgangsdossier compleet is. Dit betekent dat alle toetsen en praktische opdrachten gemaakt zijn.
- Alle handelingsdelen zijn afgerond met een voldoende (of goed)
- Van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde mag maximaal één eindcijfer onvoldoende zijn. Dat eindcijfer (afgerond cijfer) mag bovendien niet lager dan een 5 zijn.
- De rapportcijfers van alle vakken aan één van de volgende voorwaarde voldoen:
a. Alle eindcijfers zijn voldoende
b. één 5 en de rest voldoende
c. Twee keer een 5 en de rest voldoende, met een gemiddelde van de eindcijfers (afgeronde cijfers) van de kern- en A-vakken van minimaal een 6,0.
d. Eén 4 en de rest voldoende, met een gemiddelde van de eindcijfers (afgeronde cijfers) van de kern- en A-vakken van minimaal een 6,0.
e. Drie keer een 5 en de rest voldoende, met een gemiddelde van de rapportcijfers (onafgeronde cijfers) van de kern- en A-vakken van minimaal een 6,0.
f. Eén 5 en één 4 en de rest voldoende, met een gemiddelde de rapportcijfers (onafgeronde cijfers) van de kern- en A-vakken van minimaal een 6,0.
| Bevorderd | Niet bevorderbaar | |
|---|---|---|
| Alles voldoende | x | |
| 1x 5 | x | |
| 2x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 3x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 1x 4 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 1x 4 en 1x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| Meer dan 3 onvoldoendes | x |
Deze tabel geeft vereenvoudigd weer wat erboven beschreven staat.
Houd dus de geschreven tekst ernaast om te controleren of de cijferlijst leidt tot bevorderen of niet.
BEVORDERING VAN 2 HAVO/VWO
NAAR 3 VWO
Voor bevordering van 2 h/v naar 3 vwo gelden dezelfde overgangsnormen als de hierboven beschreven overgangs-regeling met het verschil dat leerlingen 7,5 gemiddeld moet staan.
| Bevorderd | Niet bevorderbaar | |
|---|---|---|
| Alles voldoende | x | |
| 1x 5 | x | |
| 2x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 3x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 1x 4 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| 1x 4 en 1x 5 mits een 6,0 gemiddeld | x | |
| Meer dan 3 onvoldoendes | x |
Deze tabel geeft vereenvoudigd weer wat erboven beschreven staat.
Houd dus de geschreven tekst ernaast om te controleren of de cijferlijst leidt tot bevorderen of niet.
Leerlingen in de 2 havo/vwo die niet bevorderbaar zijn en die tussen de 5,0 en 5,9 gemiddeld staat, doubleert in 2 havo, mits het passend is en een reëel perspectief biedt. Als een leerling hier niet aan voldoet, dan stroomt de leerling door naar het mavo.
BEVORDERING VAN 2VWO NAAR 3HAVO
Als een leerling tussen de 5,0 en 5,9 gemiddeld staat, gaat de leerling over naar 3 havo. Als een leerling hier niet aan voldoet, dan doubleert de leerling in 2 havo, mits het pas-send is en een reëel perspectief biedt.
OVERGANGSNORMEN 3DE KLAS
Een leerling is over naar het volgende leerjaar op hetzelfde niveau als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
- Het overgangsdossier compleet is. Dit betekent dat alle toetsen en praktische opdrachten gemaakt zijn.
- Alle handelingsdelen zijn afgerond met een voldoende (of goed)
- Van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde mag maximaal één eindcijfer onvoldoende zijn. Dat eindcijfer (afgerond cijfer) mag bovendien niet lagerdan een 5 zijn.
- De rapportcijfers van alle vakken aan één van de vol-gende voorwaarde voldoen:a. Alle eindcijfers zijn voldoende
b. één 5 en de rest voldoende
c. Twee keer een 5 en de rest voldoende, met een gemid-delde van de
eindcijfers (afgeronde cijfers) van de kern- en A-vakken van minimaal een 6,0. Drie keer een 5 en de rest voldoende, met een gemiddelde van de rapportcijfers (onafgeronde cijfers) van de kern- en A-vak-ken van minimaal een 6,0.
“In de school, ook in hogere klassen, ken ik veel mensen die ik al kende. Dat is heel fijn.”
Amjed

